دبیر هیات داوران بخش گرافیک، عکس و اینفوگرافی مطرح کرد:
۱۴۰۱-۰۱-۲۹

وظیفه گفتمان سازی، روی دوش جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)

دبیر هیأت داوران بخش گرافیک، عکس و اینفوگرافیک جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) می‌گوید: این جشنواره باید مسئولیت گفتمان‌سازی را بر عهده بگیرد و مفاهیم نوین مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی را بسط دهد.


امیر خالقی در گفتگو با آستان نیوز بیان می‌کند: ترویج فرهنگ رضوی، ضرورت جامعه اسلامی است لذا آستان قدس رضوی که یکی از نهادهای اصلی در تحقق این اقدام مهم است تلاش می‌کند با برگزاری جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) گام مؤثری در توسعه، ترویج و تعمیق آموزه‌های رضوی در جامعه بردارد. 

سیره رضوی، محوریت جشنواره
وی در ادامه می‌افزاید: دومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) اهداف بسیار مهمی نظیر گسترش و ترویج آموزه‌ها و فرهنگ والای رضوی در عرصه‌های مختلف، بازخوانی مفاهیم بنیادین در پیوند با سیره رضوی، حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه‌ای رضوی، ارتقای سطح کمی و کیفی آثار رسانه‌ای در حوزه معارف رضوی و ... را دنبال می‌کند که اهمیت این موضوع را دوچندان می‌کند.

تغییر شکل ارتباطات، متأثر از تغییر شکل رسانه‌ها
دبیر هیات داوران بخش گرافیک، عکس و اینفوگرافیک جشنواره امام رضا(ع) تاکید می‌کند: قطعا امروز در دنیا رسانه‌ها نقشی بی‌بدیل در جریان‌سازی و موج‌سازی ایفا می‌کنند و شبکه‌های اجتماعی نیز در این میان نقشی بارز برعهده دارند و شکل ارتباطات، متأثر از تغییر شکل رسانه‌ها، به صورت مویرگی و شبکه‌ای شده است، بنابراین متاثر از این تغییرات باید از ابزارهای نوین رسانه‌ای در مسیر گفتمان سازی بهره گرفت. 
وی به اهمیت فرهنگ و سیره رضوی به عنوان شیوه زندگی اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: در حوزه مهندسی فرهنگ دینی، سیره رضوی قطعا جایگاه والایی دارد و باید بسیاری از مفاهیم آن را در کالبد جدید فرهنگی جانمایی کرد و این مهم را رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ای می‌توانند صورت دهند.

وظایف خطیر گفتمان سازی بر دوش جشنواره 
خالقی یادآوری می‌کند: جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) از این حیث مسئولیتی مضاعف بر عهده دارد و هم باید مسئولیت گفتمان سازی را برعهده بگیرد، هم باید این مفاهیم نوین را بسط دهد و اگر در این حوزه تولید محتوایی صورت نگرفته، اولویت نخست خود را تولید محتوا با رویکردهای جدید و بهره‌گیری از قالب‌های نوین قرار دهد. 
داور جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) معتقد است: سیره رضوی، موضوعی جهان شمول و فراگیر است بنابراین باید با بهره‌گیری از زبان هنر و رسانه این سیره به درستی به جهانیان معرفی شود.

سهولت انتقال مفاهیم با تصویر 
وی به ویژگی‌های خاص گرافیک، عکس و اینفوگرافیک برای تولید محتوای رسانه‌ای هم اشاره و تصریح می‌کند: اینفوگرافی و یا قالب‌های مختلف گرافیکی، روشی برای بیان اطلاعات، داده‌ها و مفاهیم پیچیده‌ مربوط به یک دانش خاص است که به شیوه‌ دیداری یا تصویری انجام می‌شود و از سرعت و وضوح بیشتری نسبت به سایر روش‌ها برخوردار است.  
خالقی می‌افزاید: استفاده از تصاویر در این روش سبب می‌شود انسان به درک بهتری از الگوها و روندها دست‌ یابد، احتمالاً این جمله را بارها شنیده‌اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». به بیان ساده‌تر، گرافیک به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام، تایپوگرافی و …  سعی می‌کند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآورد که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌ فهم به مخاطب منتقل شود و این اهمیت تولید اثر مرتبط با امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی را در این قالب دو چندان می‌کند.

امکان استفاده از المان‌های بصری جذاب در قالب گرافیک
دبیر هیات داوران بخش گرافیک، عکس و اینفوگرافیک خاطرنشان می‌کند: همان‌طور که می‌دانید 90 درصد اطلاعاتی که مغز ما دریافت می‌کند، اطلاعات دیداری (بصری) است و به همین دلیل است که تصاویر را خیلی بهتر از نوشته‌ها به یاد می‌آوریم، همین موضوع است که استفاده از قالب‌های گرافیک و اینفوگرافی را جذاب می‌کند. 
وی ضمن اشاره به احتمال استقبال حداکثری از این بخش تاکید می‌کند: این قالب‌ها به دلیل استفاده از المان‌های بصری، جذاب هستند و افراد با دیدن آن‌ها از دور ناخودآگاه برای مطالعه بیشتر وسوسه می‌شوند، بنابراین پیش‌بینی می‌کنم امسال با توجه به تمهیدات اتخاذ شده متعدد، از جمله انتخاب داوران مجرب و شاخص، شرکت‌کنندگان نیز استقبال بسیار بیشتری از این بخش داشته باشند.

گنجینه ارزشمند آثار سمعی و بصری تولید شده در جشنواره
وی در پایان به تجمیع محتواهای ارزشمندی که در حوزه سیره و فرهنگ رضوی تولید می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: این محتواها قطعا ظرفیت قابل توجهی برای پخش در رسانه‌های مختلف آستان قدس رضوی و دیگر رسانه‌ها جهت گسترش فرهنگ و سیره رضوی را ایجاد خواهند کرد. 
خالقی ضمن اشاره به ظرفیت‌های این جشنواره رسانه‌ای می‌افزاید: برای تبدیل شدن به یک جشنواره دائمی، به خصوص در سطح بین‌المللی، نیازمند یکسری استانداردهایی در سطح این گونه جشنواره‌ها هستیم که جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا (ع) در سال نخست نشان داد عمده این استانداردها را داراست و ان شاءالله با تقویت و گسترش آن‌ها می‌تواند در کنار جشنواره‌های معتبر و شاخص ملی و بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای را کسب نماید و شخصا ادامه و گسترش این گونه جشنواره‌ها با مضمون اشاعه، ترویج و تعمیق آموزه‌های رضوی را بسیار مفید و مهم می‌دانم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید