دبیر علمی جشنواره تشریح کرد؛
۱۴۰۰-۱۲-۱۸

فرایند داوری و مهم‌ترین شاخص‌های بررسی آثار دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع)

دکتر اکبر نصراللهی در گفت‌وگو با آستان نیوز با اشاره به برگزاری موفق نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) اظهار کرد: دومین دوره این جشنواره نیز با هدف شناسایی خادمان رسانه‌ای امام رضا(ع)، ترویج فرهنگ رضوی، هم‌افزایی و جریان‌سازی در حوزه‌های سیره و فرهنگ رضوی در حال برگزاری است.

ویژگی‌های اختصاصی دومین دوره جشنواره
دبیر علمی دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) ادامه داد: این دوره از جشنواره در مجموع در هشت بخش «رسانه‌های صوتی»، «رسانه‌های تصویری»، «مطبوعات»، «خبرگزاری‌ها»، «رسانه‌های مجازی»، «عکس و گرافیک»، «رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی» و «بین‌الملل» برگزار می‌شود.
وی درباره تفاوت‌های دومین دوره جشنواره با نخستین دوره آن نیز گفت: در دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، دو بخش «رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی» و بخش «بین‌الملل» به جشنواره افزوده شده و علاوه بر آن، «ترویج مکتب حاج قاسم سلیمانی به عنوان خادم امام رضا(ع)» نیز یکی از موضوعاتی است که در این دوره به آن پرداخته می‌شود و از خالقان آثار مرتبط با این موضوع به طور ویژه تقدیر خواهد شد.

 
حضور چهره‌های برجسته رسانه‌ای در هیئت داوران
نصراللهی به حضور چهره‌های برجسته فرهنگی و رسانه‌ای در هیات داوران جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: داوران دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) از بین افرادی انتخاب شده‌اند که علاوه بر اندوخته‌های علمی و تئوری، سابقه تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و همچنین عملکرد موفق در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای از جمله مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو و تلویزیون و ‌دیگر بخش‌های جشنواره را در کارنامه خود دارند و جزو چهره‌های برجسته و شناخته شده این عرصه هستند.
دبیر علمی دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) گفت: یکی از معاونان وزیر، یک از اعضای  شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو نفر از مدیران عامل خبرگزاری‌ها، یکی از مدیران مسئول روزنامه‌ها، یکی از معاونان و دو مدیر شبکه از سازمان صدا و سیما و همچنین مدیر «سیما فیلم» از جمله داوران دومین جشنوراه رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) هستند.

 

داوری دو مرحله‌ای آثار
وی همچنین به معیار و شیوه داوری آثار در دومین دوره این جشنواره اشاره کرد و گفت: داوری دومین جشنوراه رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) در دو مرحله انجام خواهد شد، در مرحله اول تمامی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره طبق شاخصه‌های دقیق تعیین شده با نظر هیئت داوران، در هیئت انتخاب بررسی شده و به تعداد پنج برابر رتبه‌های یک تا سه هر یک از بخش‌ها، وارد مرحله دوم داوری خواهد شد. 
وی افزود: در مرحله دوم نیز، این آثار منتخب توسط هیئت داوران نهایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نفرات برتر اول تا سوم و آثار برگزیده انتخاب و معرفی می‌شوند. 
نصراللهی به این نکته نیز اشاره کرد که اگر آثار ارسالی، ملاک‌ها و شاخصه‌های هیئت داوران را کسب نکنند، ممکن است برخی بخش‌های جشنواره بدون اثر برگزیده باشد، همان طور که در دوره نخست جشنواره نیز چنین شرایطی ایجاد شد و برخی بخش‌ها هیچ اثری برگزیده‌ای نداشت.

دو معیار مهم ارزیابی آثار
دبیر علمی جشنواره درباره شاخصه‌ها و معیارهای بررسی آثار نیز گفت: بر اساس نظر هیئت علمی دومین جشنوراه رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع)آثار رسیده به این دوره با دو معیار مهم «سوژه اختصاصی» و «پرداخت اختصاصی» ارزیابی می‌شود. 
وی افزود: در این دوره توجه خاصی به آثار تولیدی با سوژه جدید در حوزه سیره و فرهنگ رضوی شده است و آثاری که این ویژگی را داشته باشند، از امتیاز ویژه‌ای برخوردار خواهد شد. 
نصراللهی ادامه داد: علاوه بر آن، آثاری که با پرداختی جدید، سوژه‌های تکراری را بازتولید کرده و نگاهی متفاوت به آن داشته باشند، شامل امتیازات ویژه هیات داوران خواهند شد.  
وی همچنین با تاکید بر ضرورت بالاتر بودن امتیاز سوژه‌های متفاوت، بدیع، غیرتکراری و جذاب در تولید و انتشار آثار جشنواره گفت: رویکرد روندی، راهبرد واقع‌نمایی، ساختار و تنظیم، جامعیت و قالب رسانه‌ای متناسب با مخاطبان و رسانه‌ها، در کنار توجه به سوژه‌های خارج از حرم مطهر رضوی و شهر مشهد مقدس، از جمله معیارهای مهم و مشترک در ارزیابی آثار دریافتی است.
شایان ذکر است اصحاب رسانه و عموم علاقه‌مندان به شرکت در دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) تا 15 فروردین ماه برای ارسال آثار فرصت دارند و جزئیات بیشتر جشنواره نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی mediafest.razavi.ir  ارائه شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید